Volgens CMA of Competition and Markets Authority is elke fabrikant of verkoper van dure producten, inclusief matrassen, wettelijk verplicht om garantie te geven op hun producten. Zo bescherm je de belangen van klanten en voorkom je dat fabrikanten en verkopers ongestraft gebrekkige goederen verspreiden.
In het algemeen betekent dit dat de fabrikant of de verkoper wettelijk verplicht is om een gebrekkig product, in dit geval een matras, te repareren of te vervangen als bewezen is dat de genoemde gebreken de schuld zijn van de fabrikant of de verkoper, en niet van de klant.
Bovendien moet elke garantie schriftelijk worden gedeeld, wat betekent dat de klant een geschreven of afgedrukte kopie van de officiële garantie moet hebben als hij of zij een claim wil indienen.
Voor we overgaan tot een meer gedetailleerde analyse van de matrasgarantie, moeten we vermelden dat niet alle garanties hetzelfde zijn. Als algemene vuistregel zijn er drie hoofdcategorieën matrasgaranties: pro-rata, niet-pro-rata en combinatiegaranties.
Laten we eens kijken waarin deze van elkaar verschillen.
Pro rata garantie is een van de meest voorkomende garanties in de beddengoedindustrie vanwege de aard van de producten die verkocht worden - inclusief matrassen.
Wat prorata garantie inhoudt, is dat u een vooraf berekende vergoeding of een bepaald percentage van de kosten moet betalen als u uw matras wilt repareren of vervangen. De prorata-vergoeding zal na verloop van tijd stijgen naarmate matrassen geleidelijk verslechteren na langdurig gebruik.
Aangezien uw matras na verloop van tijd meer schade oploopt, stijgt de vaste vergoeding en het is niet ongewoon dat klanten tot 90% van de reparatie- of vervangingskosten moeten betalen in het laatste jaar van de garantie. Hetzelfde geldt voor terugbetalingen. Hoe ouder de matras is, hoe minder van de oorspronkelijke waarde van de matras u uiteindelijk ontvangt.
Garanties zonder korting zijn precies het tegenovergestelde van garanties met korting, wat je waarschijnlijk al aan de naam kunt zien. Deze komen niet zo vaak voor als je zou denken, vooral omdat het geen goed bedrijfsmodel is voor de fabrikant.
Met een niet-voorwaardelijke garantie krijgt u gegarandeerd een gratis vervanging of reparatie tijdens de aangegeven garantieperiode. Zoals we al zeiden, zijn deze erg moeilijk te krijgen in de matrassenindustrie, maar niet onmogelijk, zoals u zo meteen zult zien.
Het enige mogelijke nadeel van de niet-geprorateerde garantie is het feit dat je vaak de verzend- of transportkosten moet betalen, die niet altijd zo betaalbaar zijn als je zou willen.
Een combinatiegarantie, zoals je aan de naam kunt zien, is de combinatie van beide voorgaande types.
Je kunt bijvoorbeeld een matras kopen met een niet-prorata garantie voor de eerste paar jaar en een prorata garantie voor de rest van de garantieperiode. Deze zijn niet zo moeilijk te krijgen als gewone niet-voorgedefinieerde garanties, hoewel ze meestal voorbehouden zijn aan hoogwaardige matrassen.
Bovendien zijn dit ook vaak de garanties met een lange looptijd, bijvoorbeeld 15 tot 25 jaar, en je zult zelden een combinatiegarantie vinden die minder dan dat dekt.
Zoals we al hebben gezegd, zijn niet alle garanties hetzelfde, maar het is niet alleen het type garantie dat kan variëren. Verschillende garanties hebben verschillende voorwaarden. Ze verschillen meestal van product tot product en van fabrikant tot fabrikant, dus het is altijd belangrijk om de garantie grondig te bestuderen zodra je hem krijgt. Hier zijn de voorwaarden waar je goed op moet letten.
De lengte van de garantie is een vrij voor de hand liggende term. Het bepaalt hoe lang de matras die je hebt gekocht gedekt is door de fabrikant.
De lengte van de garantie hangt af van de matras en de fabrikant. Meestal varieert de garantie van vijf tot twintig jaar. Levenslange garanties zijn niet zo gebruikelijk voor matrassen, maar ze zijn er wel.
Tot slot is het belangrijk om te weten dat de garantie ingaat op het moment dat je de matras koopt, niet op het moment dat je hem in gebruik neemt.
Over het algemeen dekken matrasgaranties productiefouten zoals foutief stiksel, gespleten naden, gebroken spiraal of andere structurele gebreken. Daarnaast dekken matrasgaranties meestal gebreken zoals uitgebreide of vroegtijdige doorzakking of het niet herstellen van lichaamsindrukken in bijvoorbeeld traagschuimmatrassen.
Het is belangrijk om te onthouden dat doorhangen en lichaamsafdrukken na verloop van tijd ontstaan als onderdeel van de gebruikelijke slijtage. Zolang de fabrikant hier echter rekening mee heeft gehouden, als een natuurlijke achteruitgang van de matras, wordt dit meestal niet gedekt door de garantie.
Iets anders waar je rekening mee moet houden is de dekking die de fabrikant biedt. Het type dekking is in wezen de manier waarop je wordt gecompenseerd als je een garantieclaim indient.
In het algemeen is het een van deze drie dingen - matrasreparatie, matrasvervanging of een terugbetaling in de vorm van geld of een tegoedbon.
Het belangrijkste waar je op moet letten als het gaat om garantievoorwaarden is waarschijnlijk de ongeldigheid. Het is veel gemakkelijker om een garantie ongeldig te maken dan je zou denken.
Om in aanmerking te komen voor vervanging, reparatie of terugbetaling, moet je goed voor je matras zorgen. Dit omvat het omdraaien of draaien van de matras volgens de instructies van de fabrikant, het niet verwijderen van lipjes of labels of gewoon verkeerd gebruik van het product. Houd er rekening mee dat niet-verwijderbare vlekken meestal uw garantie ongeldig maken, dus denk er goed over na als u in bed gaat eten.
Nu we dat hebben behandeld, moet je aandacht besteden aan de matrasdekking en wat die in principe inhoudt, dus laten we eens kijken naar wat een matrasgarantie dekt.
Ten eerste dekt de matrasgarantie alle fysieke defecten die de schuld zijn van de fabrikant. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, defecte naden of stiksels, spiraalbreuken, buigingen of knallen, het opbollen van de topbekleding enz. Houd er rekening mee dat al deze defecten het gevolg kunnen zijn van onjuist gebruik, dus zorg ervoor dat je de juiste onderhouds- en gebruiksregels volgt.
Vervolgens dekt de matrasgarantie doorzakken. Doorzakken is een van de meest voorkomende problemen met matrassen, maar nogmaals, het is iets dat geleidelijk gebeurt na verloop van tijd, dus je moet bewijzen dat de doorzakking buitensporig is of te vroeg is gebeurd om een vergoeding te krijgen. Dit moet gemakkelijk te controleren zijn. Alles wat je nodig hebt is een touwtje en een liniaal. Sleep het touwtje in een rechte lijn over de matras en meet de afstand tussen het touwtje en het laagste punt van de matras.
Aan de andere kant zijn er defecten en schade die niet onder de garantie vallen.
Een daarvan is verzakking die het gevolg is van natuurlijke slijtage, evenals de verzakking die niet diep genoeg is. Om de meeste verzakkingen als buitensporig te beschouwen, moeten ze dieper zijn dan 1,5 inch en moeten ze relatief snel optreden, want dat zou duiden op structurele schade, niet op slijtage.
Ook schade aan de matras die de schuld is van de gebruiker valt niet onder de garantie. Hieronder vallen ook onopzettelijke scheuren of krassen, verkleuring, niet-verwijderbare vlekken of schade veroorzaakt door onjuiste verzorging van de matras.
Met onjuiste verzorging bedoelen we dat de matras niet omgedraaid of gedraaid wordt volgens de handleiding die bij de matras geleverd wordt. Velen denken dat dit niet bewezen kan worden, maar dat kan het wel. De matras zal na verloop van tijd op natuurlijke wijze "inbreken" en er zal bewijs zijn van omdraaien of het gebrek daaraan als je het niet hebt gedaan.
Er is meer dan één ding dat de garantie op een matras kan doen vervallen.
De eerste en meest voorkomende manier waarop mensen onbedoeld hun garantie ongeldig maken, is door het verwijderen van het "wetlabel". Elke matras heeft een label of tab met basisinformatie erop, samen met een tekst die zegt "Niet verwijderen op straffe van de wet", of iets van die strekking. Dit label dient als aankoopbewijs en als je het verwijdert, vervalt direct de garantie.
Als je de matras aan iemand anders schenkt of verkoopt, vervalt automatisch de garantie. Een garantieclaim kan alleen worden ingediend door de oorspronkelijke koper en het eigendom van de matras kan aan niemand worden overgedragen.
Ook onjuiste verzorging en verkeerd gebruik van de matras is reden voor ongeldigheid. Vlekken of beschadigingen die een direct gevolg zijn van verkeerd gebruik door de gebruiker, doen de garantie automatisch vervallen. Verder zal het niet goed onderhouden van de matras, d.w.z. het niet keren en draaien van de matras, ook leiden tot het vervallen van de garantie.
Als u de matras gedurende langere tijd (meer dan 2-3 weken) niet uitpakt, vervalt de garantie.
Het bezit van een matrasgarantie heeft een aantal duidelijke voordelen.
Ten eerste bescherm je jezelf financieel tegen het moeten betalen voor een defect product. Als er iets met een matras gebeurt, kunt u altijd terugvallen op uw garantie. U krijgt ofwel een nieuwe matras of een gepaste terugbetaling - hoe dan ook, u krijgt een nieuwe, goede matras zonder opnieuw honderden ponden te moeten uitgeven.
Vervolgens geeft een matrasgarantie je gemoedsrust. Als je weet dat het bedrijf achter hun product staat en bereid is om je te vergoeden als er iets misgaat, geeft dat mensen vertrouwen om het product te kopen en zich geen zorgen te maken dat ze hun geld verspillen.
Tot slot kan een matrasgarantie je geld besparen als het eindelijk tijd is voor een upgrade. Matrassen zijn niet goedkoop en als je weet dat je iets terug kunt krijgen van je oorspronkelijke investering, is upgraden naar een nieuw, beter matras een stuk gemakkelijker voor de portemonnee.
Het indienen van een matrasgarantieclaim kan ook verschillen per fabrikant.
In het meest voorkomende scenario wordt je gevraagd om een document met een foto of een gedetailleerde schriftelijke beschrijving van het defect te sturen naar de fabrikant of verkoper, via e-mail of per post.
Dit wordt meestal gevolgd door een duidelijke reeks instructies over hoe je verder moet gaan met de claim, inclusief het indienen van officieel papierwerk. Als dit niet lukt, kun je altijd de FTC om hulp vragen.
In sommige gevallen, hoewel dit niet vaak voorkomt, kan een fabrikant een officiële inspecteur sturen om de beweringen die je doet te controleren.
Over het algemeen moet je tijdens het indienen van de claim een bepaald bedrag betalen. Als de claim echter wordt goedgekeurd, krijg je vaak een vergoeding, hoewel dat niet gegarandeerd is.
Onder normale omstandigheden dekt een standaard matrasgarantie details van fabricage of vakmanschap. Zoals we al eerder hebben vermeld, hebben deze betrekking op defecte naden of stiksels, verbogen, gebroken of anderszins defecte veren of out-of-the-box defecten en scheuren in de stof.
Standaard matrasgaranties duren meestal tien jaar, zelden langer dan dat. Vaker wel dan niet zijn het ook pro rata garanties, wat betekent dat naarmate de tijd verstrijkt - de dekking minder en minder waardevol wordt.
Om te voorkomen dat u terug moet vallen op de garantie of deze op zijn minst moet uitstellen, moet u misschien een aantal dingen doen om de levensduur van de matras te verlengen. Zo kunt u dat doen.
De beste manier om te voorkomen dat je garantie vervalt en om de levensduur van je matras te verlengen is door een matrasbeschermer te gebruiken.
Deze moeten niet verward worden met matrastoppers. Hoewel toppers de matras waarschijnlijk beter beschermen, worden ze zelden gebruikt als beschermlaag. Matrassen van traagschuim kunnen bijvoorbeeld echt baat hebben bij een matrasbeschermer. Omdat we 's nachts zweten, zou het het beste zijn als dat zweet het schuim niet zou bereiken en op het oppervlak zou blijven - en daar zijn matrasbeschermers voor.
Een matrasbeschermer beschermt je matras ook tegen verkleuring, vlekken, accidentele krassen en scheuren enzovoort. Omdat al deze zaken uw garantie kunnen doen vervallen en uw matras kunnen ruïneren, raden we altijd aan om een beschermer te gebruiken.
Iets anders dat je matras voortijdig kan ruïneren is een slechte bedbodem. Dit kan ook bijdragen aan het vervallen van de garantie, dus je moet ervoor zorgen dat je matras voldoende ondersteund wordt.
Met een bedframe van hoge kwaliteit kom je een heel eind. Het maakt niet uit of het frame een stevige of een lattenbodem heeft. Zolang het maar van hoge kwaliteit is en bij het matras past, zal het langer meegaan.
Leg je matras niet op de vloer of op een doe-het-zelf bedframe, want dan kun je zowel de hoes als de structurele integriteit van de matras beschadigen.
Er is een reden waarom fabrikanten aanraden om de matras af en toe om te draaien. Matrassen zullen zich ongetwijfeld om je lichaam vormen en na verloop van tijd doorzakken - dat heet inbreken. Als u het matras echter niet gelijkmatig laat inwerken en steeds op precies dezelfde plek en in precies dezelfde positie blijft slapen, beschadigt u het. Bovendien moet u je matras wassen en houd het zoveel mogelijk schoon.
Bovendien hebben de meeste matrassen van hoge kwaliteit afneembare hoezen. De meeste zijn machinewasbaar, dus was ze regelmatig met de stofzuiger om verkleuring, vlekken of gewoon stof en allergenen te voorkomen.
Zelfs als je een matrasbeschermer over je nieuwe matras hebt gedaan... eten en drinken in bed verboden terrein moeten zijn. Natuurlijk is het cool om snacks in bed te verorberen terwijl je je favoriete serie kijkt, maar dat is de makkelijkste manier om vlekken op je matras te maken en de garantie te laten vervallen.
Niet alleen dat, maar kruimels en alle andere voedselgerelateerde dingen kunnen gemakkelijk leiden tot bedwantsen en andere vervelende beestjes waarvan we aannemen dat je er de nacht niet mee wilt doorbrengen.
Ook, bevochtiging traagschuimmatrassen laat niet alleen een vlek achter, maar beschadigt het schuim ook structureel, waardoor de levensduur van je matras aanzienlijk wordt verkort.
Nogmaals - het klinkt leuk, het is leuk, maar je moet het echt niet doen. Misschien heb je ergens gelezen dat de beste manier om in je bed te komen is door er bovenop te springen. Dat is niet waar. Het is waar dat je je kinderen de eerste twee dagen over het bed kunt laten lopen, maar dat betekent niet dat jij of iemand anders eroverheen moet springen.
Springen kan ervoor zorgen dat de spiraal breekt of verbuigt of zelfs uit de matrashoes springt. Ook kun je zorgvuldig geplaatste traagschuim of pocketvering lagen verstoren, wat ook de levensduur van je matras aanzienlijk kan beïnvloeden.
Uiteindelijk wilden we onze gids afronden met het beantwoorden van een paar van de meest gestelde vragen over matrasgarantie.
Dat hangt ervan af. Meestal hebben matrassen een garantie van vijf tot tien jaar, maar het kan ook langer duren.
Er zijn veel dingen die de garantie op een matras kunnen doen vervallen, zoals vlekken, scheuren, sneden of gewoon verkeerd onderhoud.
Een levenslange garantie betekent dat de garantie "onbeperkt" geldig is, op voorwaarde dat de matras goed verzorgd werd.
Nee. Je krijgt alleen garantie als je de oorspronkelijke koper bent en bij een geverifieerde wederverkoper of rechtstreeks bij de fabrikant koopt.
Een proefperiode is een proefperiode, die meestal zo'n 100 nachten duurt, waarin je kunt bepalen of je de matras wilt houden of niet.
Een beperkte garantie dekt alleen de specifieke onderdelen van het product of specifieke defecten of omstandigheden.
Een volledige garantie is een garantie die het hele product dekt.
Er zijn nog geen reacties
"*" geeft vereiste velden aan